Programul lunii octombrie:
Prelegerea 1: Cinemateca Eforie, 10 octombrie, ora 11:00Introducere. Propaganda si manipulare: definitii, origini, concepte, notiuni inrudite, relatii cu cinematograful. INDEPENDENTA ROMANIEI (1912), primul film de propaganda de lungmetraj din lume. Analiza de secvente in contextul istoric al epocii. Motivele pentru care Carol I a fost practic coproducator al peliculei, impreuna cu Leon Popescu. Metode de propaganda carlista si pro razboi utilizate in film. Situarea peliculei in peisajul politico-cinematografic mondial al epocii. Alte filme de propaganda fictionale din perioada interbelica. MANASSE (1925) de Jean Mihail, cel mai important film romanesc din perioada cinematografului mut.
Prelegerea 2: Cinemateca Eforie, 17 octombrie, ora 11:00
Inceputurile cinematografiei romanesti sub regimul comunist: RASUNA VALEA (1950), VIATA INVINGE (1951), IN SAT LA NOI (1951), MITREA COCOR (1952), DESFASURAREA (1955), ALARMA IN MUNTI (1955). Influenta cinematografiei de propaganda sovietice. Deformarea modului de exprimare artistica sub presiunea comenzii politice. Schimbari de atitudine determinate de moartea lui Stalin: momentul DIRECTORUL NOSTRU (1955).
Prelegerea 3: Cinemateca Eforie, 24 octombrie, ora 11:00
Reinghetul dogmatic in Romania dupa demascarea crimelor lui Stalin de catre N.S. Hrusciov in 1956. PE RASPUNDEREA MEA (1956) batjocorește opțiunile individuale in raport cu hotararea colectivului; VULTUR 101 (1957) lanseaza seria filmelor de spionaj romanesc impotriva agentilor straini, pentru a justifica actiunile Securitatii ca politie politica impotriva cetatenilor romani. ERUPTIA (1957) ecranizeaza credința mistica in Partid, comunismul ca religie; VIATA NU IARTA (1959) – pe cei care, din tata-n fiu, nu se orienteaza la timp spre socialism si Uniunea Sovietica. Denigrarea armatei romane.
Prelegerea 4: Cinemateca Eforie, 31 octombrie, ora 11:00
Distantarea de URSS incepe sa se simta in cinema: VALURILE DUNARII (1960) este primul film despre insurectia armata din august 1944 in care armata sovietica nu joaca nici un rol. SETEA (1961) – propaganda comunista este sustinuta cu arta de scenariul construit cu mare talent al scriitorului Titus Popovici si de regia lui Mircea Dragan. O problema etico-estetica.
Citeste si:
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu