Beneficiarii directi ai proiectului sunt 20 de tineri cu autism din Bucuresti, parintii acestora si alte minim 100 de familii ale persoanelor cu autism, profesionisti din 5 scoli bucurestene unde invata adolescenti cu autism, iar indirect, prin rezultate, resurse tiparite sau online, persoanele cu autism, parintii, profesionistii din toata tara.
Proiectul presupune crearea unui model de servicii de sprijin pentru tinerii cu autism, categoria cea mai defavorizata de persoane cu autism datorita lipsei serviciilor adapatate nevoilor specifice si individuale ale acestora. Va fi creat un centru multifunctional de resurse pentru autism, centrat pe tineri si pe parinti, unde se vor desfasura activitati ocupationale, de socializare, recreere, consiliere pentru munca si consiliere pentru familii. A doua componenta a proiectului vizeaza crearea unui model de tranzitie de la scoala la viata de adult si propunerea unor reglementari in domeniul educational pe aceasta tema, scopul urmarit fiind cresterea sanselor copiilor si adolescentilor cu autism (si cu nevoi speciale in general) cuprinsi in sistemul educational special si de masa de a iesi din scoala mai bine pregatiti pentru viata de adult si de a fi respectati si integrati in societate (sanse sporite pentru angajare, incluziune sociala, participare in comunitate).
“La aceasta data tinerii cu autism cu varsta de peste 16-18 ani sunt lipsiti de serviciile de care au nevoie si nu au nici o sansa reala la incluziune sociala, la viata normala, sunt exclusi din comunitate, izolati (...) Servicii publice pentru persoanele cu dizabilitati, inclusiv intelectuale, sunt extrem de putine si total neadaptate particularitatilor persoanelor cu autism (de invatare, senzoriale, comunicare, relationare), personalul este total insuficient (se ajunge si la 1:10 tineri sau mai multi) si nu este format sa lucreze cu tinerii si adultii cu autism. Scoala este total rupta de realitatea de dupa scoala, copiii nu sunt pregatiti nici pentru viata in comunitate, nici pentru munca. Tranzitia de la scoala la viata de adult nu este o prioritate pentru sistemul educational din Romania, iar noi, prin proiect, dorim sa imbunatatim lucrurile si pe aceasta parte. Prin acest extrem de important proiect propunem cateva solutii la aceste probleme” spune Liuba Iacoblev, manager de proiect.
Start in viata pentru tinerii cu autism este primul proiect dedicat adolescentilor si tinerilor cu autism, care are in vedere activitati adaptate nevoilor complexe ale celor slab functionali si celor inalt functionali.
Pentru mai multe detalii va rugam sa contactati:
Liuba Iacoblev, manager de proiect
0731816880
liuba.iacoblev@autismromania.ro
www.autismromania.ro
Proiect finantat prin granturile SEE 2009 – 2014, cadrul Programului Fondul ONG in Romania. Pentru informatii oficiale despre granturile SEE si norvegiene accesati http://www.eeagrants.org , www.fondong.fdsc.ro
Despre AUTISM ROMANIA
Autism Romania este o organizatie a parintilor copiilor cu autism infiintata in 2001 si are ca misiune apararea drepturilor si intereselor persoanelor a caror viata este marcata de autism, cresterea calitatii vietii acestora. In ultimii ani, pe langa actiuni de advocacy, asociatia a pus accent pe crearea de servicii proprii care sa sprijine direct persoanele cu autism si pe parintii lor, sa creeze modele de buna practica in domeniul serviciilor pentru persoanele cu autism.Despre autism
Autismul este o tulburare de dezvoltare de origine neurobiologica, tulburarea centrala dintr-un intreg spectru de tulburari de dezvoltare. Tulburarile din Spectrul Autismului - TSA - prezinta o larga varietate de manifestari clinice, presupuse a fi rezultatul unor disfunctionalitati de dezvoltare multifactoriale ale sistemului nervos central sau genetice, posibil in combinatie cu anumiti factori de mediu.Autismul este o dizabilitate complexa si foarte serioasa, care afecteaza capacitatea de comunicare si de relationare cu cei din jur, intelegerea lumii inconjuratoare, presupunand si interese limitate, comportament repetitiv, tulburari de natura senzoriala.
Autismul nu este un handicap intelectual, chiar daca, in multe cazuri - aproximativ 50% - poate fi insotit si de diverse grade de dizabilitate intelectuala, si nici boala psihica. Este a treia tulburare in randul celor mai comune tulburari de dezvoltare, dupa retardul intelectual si paralizia cerebrala. Conform cu ultimele studii prevalenta atismului ar fi de aproximativ 1/100 de oameni, numarul copiilor afectati de TSA fiind mai mare decat al celor cu diabet, cancer sau SIDA la un loc.
Autismul nu este conditionat geografic, de rasa, etnie sau clasa sociala sau nivel cultural al familiei.
In Romania nu exista nici o statistica privind numarul de persoane cu autism (copii, tineri, adulti). Putem estima, dupa prevalenta internationala (NIMH, SUA) ca avem peste 30.000 copii afectati de tulburari din spectrul autismului. Numarul de adulti este mai greu de estimat intrucat, dupa 18 ani, tinerii inca nu primesc diagnosticul de TSA, ci alte diagnostice de compromis - psihoze sau alte boli psihice - desi criteriile de incadrare de handicap cuprind categoria TSA in randul dizabilitatilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu